Přerušovaný půst

Přerušovaný půst

Přerušovaný půst je v současné době jedním z nejpopulárnějších světových trendů ve zdraví a fitness. Lidé drží půst kvůli redukci své hmotnosti, zlepšení jejich zdravotního stavu a také ke zjednodušení jejich životního stylu.

Mnohé studie ukazují, že půst může mít silný vliv na tvoje tělo, mozek a může dokonce prodloužit tvůj život.


Co je přerušovaný půst?

Přerušovaný půst je termín pro stravovací návyky, které specifikují cyklus mezi obdobím půstu a jídla. Neříká nic o tom, které potraviny byste měli jíst, ale kdy byste měli jíst. Nejedná se tedy o „dietu“ ale spíše o stravovací návyky. 

Lidé prožívali půst po celou dobu svého vývoje. Někdy proto, že nebylo jídlo k dispozici nebo z důvodu náboženství (včetně islámu, křesťanství a buddhismus). Když se nad tím zamyslíte, naši předci lovci a sběrači neměli supermarkety a ledničky k dispozici každý den a po celý rok. Někdy nemohli najít k jídlu nic, a jejich (i naše) těla se vyvinuly tak, aby mohla fungovat bez jídla delší dobu.


U přerušovaného půst je známo několik různých metod. Všechny z nich zahrnují rozdělení dne nebo týdne na "období jídla"a "období půstu". Během období půstu budete jíst buď velmi málo nebo vůbec nic.

Metoda 16/8 - také nazvaná Leangains: Zahrnuje přeskakování snídaně a omezení svého denního stravování po dobu 8 hodin, například od 13:00 do 21:00. Pak „půst" trvá dobu 16 hodin.

Metoda Jezte-Nejezte-Jezte: Jedná se o hladovění po dobu 24 hodin jednou nebo dvakrát týdně.


A zde jsou některé změny, které nastanou ve vašem těle, když se postíte:

Hormonální lidský růstový (HGH): Hladina růstového hormonu se zvýší, což napomáhá odbourávání tuků a napomáhá růstu svalů.

Inzulín: Citlivost na inzulin se zvyšuje, hladina inzulínu klesá. Prevence onemocnění diabetes 2. typu.

Z důvodu těchto změn hormonů, krátkodobý půst může ve skutečnosti zvýšit rychlost metabolismu o 3,6-14%.

Buněčná oprava: když se postíte, vaše buňky iniciují buněčné procesy opravy. To zahrnuje autofagii, kdy buňky odstraňují staré a nefunkční bílkoviny, které se hromadí uvnitř buněk.

Redukce hmotnosti: Přerušovaný půst vám pomůže zhubnout, aniž by bylo nutné vědomě omezit kalorií.

Zánět: Některé studie ukazují snížení zánětlivých markerů, což je klíčový řidič mnoha chronických onemocnění.

Vliv na srdce: Přerušovaný půst může snížit hladinu LDL cholesterolu, triglyceridů v krvi, zánětlivých markerů, hladinu cukru v krvi a inzulínovou rezistenci. To vše jsou rizikové faktory pro onemocnění srdce.

Vliv na mozek: Přerušovaný půst zvyšuje v mozku hormon BDNF a může pomoci růstu nových nervových buněk. Tento fakt může napomáhat chránit před Alzheimerovou nemocí.

Anti-aging: Přerušovaný půst může prodloužit život (testovánu u hlodavců). Studie prokázaly, že ve stavu na lačno hlodavci žijí o 36 až 83% déle.

Mějte na paměti, že výzkum je stále ještě v jeho raných etapách. Mnohé z těchto studií byly malé, krátkého trvání nebo prováděny na zvířatech. Mnoho otázek je třeba ještě zodpovědět - ve větších studiích.

Přerušovaný půst je ve skutečnosti velmi populární, protože zlepšuje zdraví a zároveň zjednoduší tvůj život.

 

Na co si dát pozor?

Hlad je hlavním vedlejším účinkem přerušovaného půstu. Můžete se cítit slabí, unavení a méně vykonní. To může být pouze dočasné, tvoje tělo se přizpůsobuje novým stravovacím návykům.

Máš-li zdravotní potíže, pak bys měl konzultovat přerušovaný půst se svým lékařem.

To je zvláště důležité, pokud máš cukrovku. Máš problémy s regulací krevního cukru. Máš nízký krevní tlak. Užíváš léky. Máš podváhu či jsi v minulosti měl poruchu příjmu potravy. Jsi žena, která se snaží otěhotnět. Jsti žena s problémovou menstruací. Jsi těhotná nebo kojící žena.

Nejčastějším nežádoucím účinkem přerušovaného půstu je hlad.

Mějte na paměti, že hlavním důvodem, proč půst funguje, je to, že budete jíst méně kalorií. Pokud však stihnete i za krátký čas sníst obrovské množství během období příjmu, pak redukce hmotnosti nenastane.

Co je ještě důležité:
Půst není vhodný pro děti.
Během půstu je povoleno přijímat tekutiny (voda, čaj, káva, neslazené nápoje)
Nezapomeň, že neexistuje univerzální řešení, nejlepší dieta je pro tebe ta, která je udržitelná po dlouho dobu, nejlépe celý život.

Samozřejmě i pokud se rozhodnete pro tuto formu stravovaní, je dobré mít příjem stále dostačující a stravu vyváženou a pestrou. Proto i zde, je dobré plánovaní jídel, aby nedocházelo k absenci živin. Je tedy vhodné si příjem ze začátku hlídat či se poradit s nutričním terapeutem.

https://authoritynutrition.com/intermittent-fasting-guide/

Tagy příspěvků