Pravda o lepku

Pravda o lepku

V obchodech je stále více výrobku s označením "gluten-free" či "bez lepku", to je velice dobrá zpráva pro celiaky. Existuje i další skupina lidí, kteří netrpí onemocněním ani senzitivitou, ale kupují gluten-free výrobky zřejmě z důvodu, v domnění, že jsou zdravější.

Ve skutečnosti tomu tak není. Pro celiaky je bezlepková dieta zásadní, ale pro zdravé jedince, kteří nad svým jídelníček nepřemýšlí, může bezlepková dieta způsobit deficit vitamínů, minerálů a vlákniny.

Celiakie je závažné, často skryté onemocnění

Odbroníci odhadují, že asi 1% Američanů má celiakii. Tento stav je způsobený abnormální imunitní reakcí na lepek a často dochází k poškození sliznice tenkého střeva. Poškození pak zabraňuje vstřebávání důležitých živin.

Bezlepková dieta

Hlavní příznaky celiakie jsou průjem, chudokrevnost, bolesti kostí, závažné kožní vyrážky. Celiakie se vyskytuje i bez příznaků. 

Jak zjistím, že mám celiakii?

Prvním testem je krevní odběr, ze kterého se detekují protilátky spojené s abnormální imunitní odpovědí. V přípradě, že je test pozitivní, se provádí biopsie - pro potvrzení zánětu ve sliznici tenkého střeva.

Zvýšená citlivost na lepek

Někteří lidé mohou být citlivý na lepek. Těmto lidem pomáhá lepek ve stravě omezovat.

Jak vypadá bezlepková dieta?

Lepek je obsažen v pšenici, žitu a ječmenu. (Také v bulguru, špaldě). Stále diskutovanou potravinou je oves. (Rostoucí klinická data podporují názor, že oves může být použit v bez-glutenové dietě. Tím se zvyšuje zájem o vývoj ovesného chleba a dalších výrobků, v kterých oves nahrazuje pšenici. Tyto výrobky mohou spestřit dietu pacientů s celiakií. V obvyklých komerčních ovesných produktech je běžná kontaminace ovsa pšenicí, ječmenem nebo žitem. Snahou je vybudovat „čistě ovesný“ výrobní řetězec, certifikovaný na extrémně nízkou úroveň kontaminace ostatními cereáliemi.) 

Lepek sám o sobě nenabízí speciální nutriční výhody. Jde však o to, že celá zrna jsou bohaté na řadu vitamínů a minerálních látek. Studie ukazují, že celozrnné potraviny, jakou součást zdravé výživy, mohou pomoci snížit riziko srdečních chorob, cukrovky typu 2 a některých forem rakoviny. 

Pro ty, kteří se příjem lepku rozhodli omezit, je vhodné nahradit lepkové potraviny pohankou, amarantem, prosem a quinou.

Rizika bezlepkových potravin

Při zavedení bezlepkové diety dochazí často k nedostatkům důležitých živin - vit. B, vápník, železo, zinek, hořčík a vlákninu.

Aby bezlepková dieta byla celistvá, je důležité hlídat si svůj příjem a mít promyšlený jídelníček přes den. Pokud si člověk neví rady, je dobré prodiskutovat možnosti jídel s nutričním terapeutem.

Na konec:

Je dobře, že existuje stále více bezlepkových výrobku, avšak některé z nich mohou obsahovat vysoký obsah nasycených tuků (proto nezapomínejte číst obaly). Bezlepková dieta by měla být založena na přírodních potravinách - tedy libové maso a ryby, vejce, ovoce, zelenina, mléčné výrobky, oříšky, semena a bezlepkové obiloviny.

Pokud máte podezření na zvýšenou citlivost na lepek, neváhajte se vyšetřit.

Z mé zkušenosti:

Bezlepková dieta může být pestrá i celistvá (bezlepkové recepty mohou obohatit váš stávající jídelníček), je důležité se opravdu zamyslet nad tím, co bude člověk nakupovat a jíst. Ze začátku je časově náročnější (nové recepty i nákupy). Je i finančně náročnější (především chléb).

http://www.webmd.com/diet/healthy-kitchen-11/truth-about-gluten?page=3